Skip to main content

میراگر هیسترتیک فلزی (لوزی شکل)” به عنوان اولین میراگر هیسترتیک تماما ایرانی (طراحی، ثبت اختراع، پژوهش و ساخت) موفق به اخذ مجوز استفاده در انواع سازه ها (تایید فنی) از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی (پیوند) شده است و به عنوان فناوری نوین مورد تایید قرار گرفته است.

این مجوز بر اساس نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی (مشتمل بر آزمایش نمونه های با ابعاد واقعی) که توسط بخش ابنیه و سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام پذیرفته است و همچنین تحلیل مکانیکال، مدل سازی و ارزیابی عملکرد سازه ای و لرزه ای میراگر در سازه، صادر شده است.

در طرح پژوهشی مربوطه، مضافا بر بررسی مکانیکال، نمونه هایی از میراگر هیسترتیک فلزی (لوزی شکل) با ابعاد واقعی (Full scale) براساس پروتکل های بارگذاری مراجع معتبر نظیر ASCE7 و نشریه 766 سازمان برنامه (دستورالعمل استفاده از ميراگرها در طراحي و مقاومسازي ساختمانها) مورد تست و آزمایش قرار گرفت.

مطابق با الزام مراجع مربوطه، آزمایش بر روی نمونه های واقعی برای دستگاه های مستهلک کننده انرژی (میراگرها) تا 100 در صد جابجایی بیشینه زلزله محتمل (MCE) توصیه شده است، مضافا بر انجام آزمایش در حدود توصیه شده به جهت کسب اطمینان کامل، برای میراگر هیسترتیک فلزی (لوزی شکل) در طی سیکل های مازاد تا 150 و 200 درصد جابجایی بیشینه زلزله محتمل (MCE) در بحرانی ترین حالت ممکن بر اساس نوع و سطح عملکرد سازه، آزمایش صورت پذیرفت.

بر اساس گزارش پیوست:

” نمونه های ساخته شده از این میراگر آیتم های مورد ارزیابی نظیر نمو غیرمنفی منحنی هیسترزیس، سختی موثر، پایداری نیرو در تغییر مکان صفر،  پایداری نیرو در تغییر مکان حداگثر و انرژی تلف شده در هر چرخه همگی در محدوده قابل قبول قرار دارند.

همچنین در طی آزمایش مطابق پروتکل آزمایشگاهی طي دوره بارگذاري هيچ گونه شكست يا اختلالي در نمونه ها مشاهده نشد. و همانطور که در منحنی های هیسترزیس گزارش فنی (پیوست) مشاهده می شود منحنی های هیسترزیس دارای نمو غیرمنفی می باشد.”